Tijdsverschil New York en Jetlag

Siegfried Jongsma

Laten we beginnen met het feit dat ik geen fan ben van vliegen. Als ik zeg dat ik een lichte vorm van vliegangst heb, dan druk ik me voorzichtig uit. Maar ja, er is geen andere manier om in New York te komen, dus overwin in mijn angsten en ga ik toch gewoon het vliegtuig in. Maar er zit meer aan de reis dan alleen vliegangst: er is namelijk een tijdsverschil en je krijgt hoogstwaarschijnlijk daardoor last van een jetlag.

Tijdsverschil met New York

Het was je waarschijnlijk al opgevallen toen je je vluchttijden bekeek: New York loopt qua tijd op ons achter. 6 uur om precies te zien. Als je dus naar New York reist, ga je terug in de tijd. Je herleeft de dag opnieuw! Ook goed om te laten weten aan de mensen van het thuisfront, zodat ze je niet gezellig gaan bellen als ze vergeten dan 10:00uur hier 04:00uur daar betekend.

Het betekend ook dat als je terug gaat, je vooruit in de tijd gaat. Je stapt bijvoorbeeld om 22:30 in het vliegtuig op vrijdag en stapt weer uit om 12:00 uur in Amsterdam de volgende dag. Terwijl je maar echt 7 uurtjes hebt gevlogen!

Zomertijd en wintertijd?

Ja, ook dat kennen ze in New York. Zomertijd begint daar in de nacht van zaterdag 9 maart op zondag 10 maart. Wintertijd begint in de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 november. Waarom is dat belangrijk? Omdat er van 27 oktober tot 3 november dus maar 5 uur tijdsverschil is! Scheelt toch weer een uurtje.

Jetlag

Al die verschillende tijden is niet goed voor je lichaam. De een kan er beter tegen dan de ander. Zo wordt ik bijna altijd om 03:00 uur wakker de eerste nacht. Je biologische klok is nog niet helemaal aangepast aan de nieuwe tijd. In slaap komen is nooit een probleem na een hele dag lopen trouwens. Meestal ben je na een dag of 2 wel gewend aan je nieuwe tijd en merk je het niet meer. Als je terug gaat merk je het des te meer, want dan mis je opeens 6 uur uit je dag. Opeens moet je lichaam wakker zijn als het wil slapen. Help!

Wat te doen tegen jetlag?

Ik ben geen jetlag goeroe. Er zijn zoveel verschillende meningen hierover, maar kan je wel vertellen wat voor ons erg heeft geholpen.

1. Heenreis
Op de heenreis heb je het minder moeilijk. Je zit ongeveer 7,5 uur in het vliegtuig, dus je bent een beetje gaar als je aankomt. Maar uiteraard wil je direct de stad bekijken en dat doe je dan meestal ook. Rond een uur of 20:00 (02:00 Nederlandse tijd) ben je wel redelijk uitgeteld en ga je nog even hangen op je hotelkamer en probeer je het nog een uurtje te rekken. Wij zijn meestal rond 21:00uur wel in dromenland ;). Mocht je ’s nachts ook wakker worden, probeer dan wel te blijven liggen. Waarschijnlijk ben je rond 07:00 uur er wel klaar mee en ga je beginnen aan de dag.

Dag 2 wordt als een stuk makkelijker en waarschijnlijk heb je er dan al geen last meer van. Veel lopen en de indrukken zorgen voor een prima nachtrust. Eitje ;).

2. Terugreis
De terugreis wordt al iets meer een uitdaging omdat je dan 6 uur van de dag gaat verliezen en die kun je niet meer inhalen. Wij vliegen eigenlijk altijd met een van de laatste vluchten op de laatste dag van de reis. Dat is rond 22:30uur. Je zit dan nog in het New York ritme en slapen is dan niet zo’n probleem. Na het opstijgen krijg je nog wat te eten in het vliegtuig en daarna gaan de lichten uit en wordt het rustig. Wat voor ons heel goed werkt is dan ook echt te gaan slapen. Deken over, TV in de stoel voor je uit en proberen te tukken. Als de vlucht niet al te turbulent is, gaat je dat ook wel lukken. Reken op zo’n 4 uur maximale slaaptijd. Dan wordt je, meestal tegen je zin, wakker gemaakt door de stewardess voor een ontbijtje. Helaas, geen American Pancakes.

Afhankelijk van je reis naar huis, heb je waarschijnlijk al snel zin om weer te gaan slapen. Doe dat niet! Dan is je lichaam helemaal van de leg. Probeer het zo lang mogelijk vol te houden en ga rond dezelfde tijd naar bed, zoals je dat ook in New York deed. Wij maakten de eerste keer ook de fout om direct thuis nog even wat bij te slapen. Gevolg? ’s Avonds niet kunnen slapen en de dagen daarop nog een ergere jetlag, waarbij we overdag helemaal ingekakt waren en ’s nachts niet konden slapen.

Nagenieten

Ze zeggen ook wel eens dat het tijdsverschil in uren zich vertaald naar het aantal dagen dat je jetlag hebt. Dus 6 uur verschil = 6 dagen jetlag. Meestal werkt het bij mij wel zo. Het is iets waar je volgens mij ook gewoon niet onderuit komt. Als je dan toch wakker ligt, zou ik alle foto’s nog een keertje gaan bekijken die je hebt gemaakt en nagenieten van je ongetwijfeld fantastische reis.